... / ... / FAQ / Online Bibliotheek

Online Bibliotheek

Veelgestelde vragen over de toegang tot en de online content

Hoe kan ik aan de volledige tekst van een artikel komen als het niet toegankelijk is in PubMed?

In PubMed staan LinkOuts: het vaantje met het Erasmus MC logo en de tekst: Available Erasmus MC. Helaas staat niet onze totale online collectie op deze manier in PubMed.

Tegenwoordig staat ook het vaantje met het logo van het Erasmus MC: deze verwijst naar de link-resolver en hoeft niet aan te geven dat er een abonnement is. Deze link kan doorverwijzen naar de full text, maar hoeft niet altijd. Voer dan de volgende stappen uit:

  1. Via de Tijdschriftenlijst kunt u controleren of we inderdaad wel of geen abonnement op een tijdschrift hebben.
  2. U kunt proberen de referentie op te zoeken via Google Scholar door te zoeken op de eerste twee auteursnamen en het jaartal (bijvoorbeeld bramer giustini 2013); of om de titel van het artikel tussen aanhalingstekens te zetten: "titel"
  3. Bij recente artikelen kan het lonen de corresponding author een e-mail te sturen
  4. U kunt het artikel opvragen bij de Universiteitsbibliotheek van de EUR

Hoe kan ik een online artikel/tijdschrift/database vanaf huis/andere werkplek benaderen?

Indien wij een abonnement of  de content  hebben aangeschaft, kunt u op de volgende manieren de online content benaderen:

1. U maakt gebruikt van Mijn Werkplek van het Erasmus MC. (Meer informatie op het intranet van het Erasmus MC).

2. U logt in via de EzProxy. Korte uitleg: www.erasmusmc.nl/medewerkers > Medische Bibliotheek > Zoek / kies Erasmus MC > log in met uw microsectienummer en wachtwoord.
Studenten kiezen voor Erasmus Universiteit en loggen in met hun ERNA.
(Klik hier voor een uitgebreidere uitleg met afbeeldingen)


Hoe krijg ik toegang tot de beschikbare online content (tijdschriftartikelen/ebooks/databases)?

Indien wij een abonnement of  de content  hebben aangeschaft, kunt u op de volgende manieren de online content benaderen:

1. Via een vaste pc in het Erasmus MC of EUR.

2. Binnen het Erasmus MC in te loggen op het draadloze netwerk:
- Erasmus MC (met microsectienummer en wachtwoord) voor medewerkers
- Studenten maken gebruik van Eduroam (vragen en of problemen EduRoam: contact de ICT afdeling ) of Hotspot en daarna in te loggen via de EZproxy.

3. U maakt gebruikt van Mijn Werkplek van het Erasmus MC. (Meer informatie op het intranet van het Erasmus MC).

4. U logt in via de EZproxy. Korte uitleg: www.erasmusmc.nl/medewerkers > Medische Bibliotheek > Zoek / kies Erasmus MC > log in met uw microsectienummer en wachtwoord.
Studenten kiezen voor Erasmus Universeit en loggen in met hun ERNA.
(Klik hier voor een uitgebreidere uitleg met afbeeldingen.)

Personen die geen microsectienummer of ERNA-id hebben (m.a.w. die niet werken of studeren aan het Erasmus MC) kunnen binnen het Erasmus MC geen gebruik maken van de online content. Hiervoor kunt u naar de Universiteitsbibliotheek van de EUR gaan.


Hoe log ik in bij de online Catalogus (sEURch/Discovery)?

  • Studenten Erasmus MC/EUR: loggen in met hun ERNA gegevens.
  • Medewerkers Erasmus MC: loggen in met hun microsectienummer en wachtwoord. Let op: voor u artikelen/boeken kunt opvragen, stuurt u een mail naar de Universiteitsbibliotheek.

De online catalogus werkt het beste met Internet Explorer.


Ik heb een vraag over een opgevraagd artikel.

Voor vragen over geleverde artikelen, neem contact op met de Universiteitsbibliotheek van de EUR.


Kan ik als niet-medewerker /niet-student Erasmus MC ook een cursus volgen?

Ja, dat is mogelijk.

Kosten zijn €100,- per cursus.


Kan ik boeken lenen van de Universiteitsbibliotheek, ISS of Rotterdamsch Leeskabinet?

Per 1 december 2017 heeft de Medische Bibliotheek geen fysieke collectie meer. U kunt in de online Catalogus ebooks zoeken (klik hier voor een korte uitleg over zoeken van ebooks of klik hier voor een overzicht van onderwerpen).

Studenten Erasmus MC/EUR kunnen met hun EUR-collegekaart boeken lenen bij de Universiteitsbibliotheek (UB), Rotterdamsch Leeskabinet of ISS. Voor meer informatie, zie de website van de UB.

Medewerkers Erasmus MC kunnen boeken lenen bij de Universiteitsbibliotheek (UB), Rotterdamsch Leeskabinet of ISS, nadat zij bij de UB een lenerspas hebben opgevraagd.

Kan ik een boek opvragen die zich niet in de collectie van het Erasmus MC of EUR bevindt?

Ja, dit is mogelijk zolang het om een fysiek exemplaar gaat en het aanwezig is bij bibliotheken in Nederland.

Om boeken te kunnen aanvragen registreert u zich eerst eenmalig (zie uitleg) en vermeldt u in de e-mail die u naar de Universiteitsbibliotheek stuurt dat u boeken wilt lenen.


Kan ik een tijdschriftartikel aanvragen die zich niet in de online collectie van het Erasmus MC bevindt?

Dat is mogelijk.

Indien de  volgende stappen geen succes hebben gehad, kunt u via  de Universiteitsbibliotheek van de EUR het artikel opvragen:

  1. Via de Tijdschriftenlijst kunt u controleren of we inderdaad wel of geen abonnement op een tijdschrift hebben.
  2. U kunt proberen de referentie op te zoeken via Google Scholar door te zoeken op de eerste twee auteursnamen en het jaartal (bijvoorbeeld bramer giustini 2013); of om de titel van het artikel tussen aanhalingstekens te zetten: "titel"
  3. Bij recente artikelen kan het lonen de corresponding author een e-mail te sturen
  4. U kunt het artikel opvragen bij de Universiteitsbibliotheek van de EUR

Waarom krijg ik geen toegang tot een ebook?

Vanaf een pc in het Erasmus MC:

1. We hebben het ebook niet aangeschaft.
Al onze ebooks staan in de online catalogus. Wanneer wij toegang hebben ziet u het vaantje Ebook bekijken + de tekst Held by: Erasmus University.
Zouden we volgens de catalogus toegang moeten hebben, dan kunt u een mail sturen naar de afdeling Acquisitie met de titel van het ebook.

2. Het ebook laadt niet in de browser. Vooral boeken bij EBSCOhost laden niet altijd goed in Internet Explorer. In dit geval kunt u een andere browser (Firefox, Chrome) gebruiken.
 

Vanaf een andere werkplek/laptop:

1.U logt in bij het Erasmus MC netwerk, via Mijn werkplek of via de EZproxy.

2. We hebben het ebook niet aangeschaft.
Al onze ebooks staan in de online catalogus. Wanneer wij toegang hebben ziet u het vaantje Ebook bekijken + de tekst Held by: Erasmus University.
Zouden we volgens de catalogus toegang moeten hebben, dan kunt u een mail sturen naar de afdeling Acquisitie met de titel van het ebook.

3. Het ebook laadt niet in de browser. Vooral boeken bij EBSCOhost laden niet altijd goed in Internet Explorer. In dit geval kunt u een andere browser (Firefox, Chrome) gebruiken.


Waarom krijg ik geen toegang tot een online tijdschrift / artikel?

1. We hebben geen abonnement op het artikel.
1a.Via de Tijdschriftenlijst kunt u controleren of we inderdaad wel of geen abonnement op een tijdschrift hebben.

2. Benadert u het artikel vanaf een andere werkplek of vanaf huis?
Dan logt u in via Mijn werkplek (Erasmus MC) of via de EZproxy.

3. Indien we volgens de online Tijdschriftenlijst wel toegang zouden moeten hebben, kunt u dit doorgeven aan de afdeling Acquisitie.


Waarom laadt het ebook niet correct (EBSCOhost)?

Binnen het Erasmus MC kan EBSCOhost niet goed laden in Internet Explorer. Gebruik een andere browser (Firefix, Chrome).